fredag 24 januari 2014

Vi har blivit med båt (igen)

Nu när januarimörkret ligger som än tät filt över landet Sverige och allt är lugnt och stilla så har jag nu tagit mig tid att skriva.

Gott nytt år alla vänner :-) och god fortsättning.

Jag har haft en hektisk höst. Under semestern så hittade bästa svägerskan en liten båt till salu. Efter att mannen och jag kollat på länken så blev vi kära. Vi hade turen att bli inblåsta i Glowe under en vecka och kunde under tiden skypa med svägerska och svåger om att vi alla skulle köpa båten, sälja hus och hem för att starta ett gemensamt hem i EMM XXIII. www.emm-xxiii.webnode.se

Nu fyra månader senare sitter vi här i salongen under fotogenlampans värme och ljus och njuter i fulla drag.  Emm är en underbar båt att bo på året om. Med fyra kojer i varierad storlekar, kök,tvättstuga och salong fattas inget för att vardagen ska fungera som i lägenhet eller hus.

Buffy  har börjat att anpassa sig till att bo här varje dag och verkar ta gungat med godan ro. Hon får nu förtiden springa fritt längst havet varje dag och använda flera sinnen än det som erbjuds när vi promenerade inne i staden. Bra både för liten hund och stor matte:-)
Till sommaren blir hon sambo igen med Aisha den vackra. Syrrorna kommer nu igen att bo tillsammans och ge dubbel glädje i våra liv. Aisha har de senaste år bott i Alingsås. Det ska bli skönt att ha henne dagligen tillbaka i livet.
Tanken med allt detta är att vi under Juni flyttar till Göteborg och startar ett nytt kapitel. På det sättet kommer vi nära de övriga vuxna barnen och de underbara barnbarnen som vi träffar för sällan.

Med denna lilla beskrivning av hösten så får ni Fridens liljor ha det gott under ullfilten och värmeljusens  låga tills nästa inlägg.

lördag 14 juli 2012

Idag så luktar Buffy värre än någonsin.Hon skulle få ett eget stall om det gick. Vi två hänger i båten under helgen och slappar. Efter vi kom hem förra veckan så har det varit segt. Jag älskar lyan på Värnhem men har varit rastlös och inte gjort något alls.Mannen är på jobb och blir borta tills augusti och jag saknar honom. Jag sökte utbildning till hösten och fick en plats och det ska bli skönt att få något att göra. Jag börjar bli trött på att vara hemma och inte ha något att göra. Förhoppningsvis så kan detta hjälpa till att jag får jobb lättare efter jul. Nä friden liljor, dax att ta ut djuret på en promenad och röra lite på dököttet igen.

onsdag 27 juni 2012

27/6

Ännu en vacker dag i Swiemunde och den sista. Nu har vi varit här i en vecka och haft det bra. Vi gick till Tyskland och tog en öl och sedan tillbaka till Polen. Det finns en strandpromenad här som är ca 2 km lång med barer, affärer och krimskrams= helt underbart. Längre bort så möts de två länderna och ca 2 km till så kommer man till Ahlberg på Tyska sidan. Denna har också restauranger, cafer och barer längs sin strand. Efter en vecka i Polen så blev vi snåla eftersom det faktiskt är ganska dyrt i Tyskland. Därav bara varsin öl och sedan tillbaka för att äta lunch på den rätta sidan av gränsen = den billiga. Sammanlagt denna dag så gick vi nog milen och lite till. Jag och Buffy var helt slut når vi krypande kom till båten så vi tog en powenap på en timma :-)
I morgon går resan in på sista etappen och vi vänder fören mot Tyskland och sedan Sverige igen. En vecka kvar som förhoppningsvis blir lika bra som de två innan. Så nu kommer jag inte ha gratis nätverk  på ett tag så alla trogna läsare får ge sig till tåls till slutet på helgen.
Fridens underbara liljor, håll i hatten när det blåser och glöm inte att ta av den när solen tittar fram för att tillverka d-vitamin.

tisdag 26 juni 2012

25-26/6
Måndag och tisdag har vi ägnat åt att äta och städa hela dagarna. Vädret har inte vänt än så som det ser ut nu så kan vi inte resan fören torsdag. Det betyder att vi får segla hem med större slag och längre dagar :-(
Så med andra ord, inget nytt under solen dessa dagar. Fridens liljor simma lugnt!

måndag 25 juni 2012

Semester 2012

Vi började att segla Onsdagen den 13/6 ner mot Rugens Norra udde. På förmiddagen och tidiga eftermiddagen tuffade vi på med motorn på. Senare fick vi frisk vind och kunde lufta seglen ordentligt. Mot 16 tiden så hade vi ca 8 knop och vinden från sidan med hög sjö. Lite obehagligt tyckte jag att det var efter ett år på land utan sjögång men det ger sig allteftersom veckorna går på båten.
Ner mot Vitte och där stannade vi i två nätter bara för att känna in semesterkänslan och få god spis och dryck. Det började bli varmare i luften och vi saknade inte Sverige och den kylan som var där mohahhah. Vi kom fram vid 18 tiden och gick en sväng på byn för mat och ett glas kallt vin. Så är glad vart Buffy när hon fick springa och hämta kottar i havet! Så glad att hon faktiskt blev blöt över bröstvårtorna och det händer inte ofta!
Den lilla grodan skuttade glatt ner i havet och började simma ut! Vi försökte ta upp den på land men den hoppade tillbaka ut. Antagligen störde vi den i kvällsdoppet genom att fiska upp den till land hela tiden.

15/6
Vidare mot Stralsund med motorgång och hyfsat väder. Väl framme där så var det varmt och skönt. Vi tog två övernattningar och gick och kollade lite i staden med dess många torg och kaffer. Vi var i Sankt Marys Churts och letade efter Kents förfader Von Betsen som har haft sin vapensköld hängandes där. I ganska många år så har dom renoverat kyrkan och allt finns inte kvar. Vi så inte skölden vilket var lite synd för det är ju lite av Kent och Veronicas bakgrund. Eftersom vi varit där förut så chillade vi mest dessa dagar, men japp även där fick vi god spis o dryck.

17/6
Vidare mot Greifswald och fick gå ett par distanser i kanal för att komma in till byn. Underbart vackert och nu började värmen verkligen ge sig till känna. Ett par timmars promenad, en öl i natten undertiden ett par hundra kollade på fotboll utanför kyrkan gav en underbar känsla i kroppen av välmående.

18/6
På väg igen mot öppet vatten och ca 4 timmars god vind. Förseglet var ensam öppet och vi gick med ca 6 knop. Inte illa pinkat för en stålseglare!
På eftermiddagen in på kanalen mot Wolgast och Anklam. Nu blåste det ganska mycket men vi hade ca 28 grader varmt och ingen sjö så vi klagade inte. När vi kom till bron vid Wolgast så hade vi tid att gå i land och bunkra mat och dryck. Då byn var så mysig och kvällen började ge sig till känna så beslutade vi att stanna över natten och gå vid 07,45 öppningen av bron vidare till Anklam.
19/6
Mot Anklam med motor genom kanal och innanhav. Det är helt otroligt vackert och även om det blåser upp så gör det inte så mycket. Det största problemet kan bli vid tilläggning då Capriole väger sina 10 ton ca.
Kom fram på eftermiddagen till Anklam och hittade en ganska mysig by. Hamnen var fin med nyrenoverade toaletter. Vi kommer att ligga här till den 21/6 för att gå vidare mot Polska gränsen om väder och vind tillåter.
20/6
I dag så är det spridda skurar och vi ska utforska byn vidare. Rubens morfar blev avrättad här 16/5 1944 och vi har letat rätt på fängelset som han blev förd till då han deserterat Det finns en organisation här som bevarar huset och minnena efter de som blev avrättade och fängslade. Vi hittade till deras kontor och med hjälp av en fru så fick vi en guidad tur i det som finns kvar att se i fängelset. Det var jobbigt mentalt att se den lilla utställningen som de hade byggt upp runt detta. Ruben visst inte säkert om det var här som Anton blivit avrättad, men av de ca 2000 soldater som passerat hade de hittat namn på ca 100 st. En av dessa var hans morfar och nu har familjen fått det bekräftat med datum på dagen och vart det skedde.

21/6
Ny dag nya äventyr!?
Nu har vi lämnat Anklam och den ur trevliga hamnen för att gå till Ueckermynde i gränslandet mot Polen. I Anklam blev vi så otroligt mottagna(alla gäster) vi har nog inte under seglingsåren sett denna givmildhet och trevlighet som det är i forna DDR. Helt fantastiska att åka genom kanaler och innanhav som det är här. Vi har ganska mycket vind men det bygger ingen sjö så det är mysigt.
Vädret hittills är växlande med lite blå himmel och moln, men det är varmt i luften så det är helt ok.Kapten och styrman(Ruben) är inte riktigt glad över att solen inte är framme hela tiden men man kan ju inte få allt! Ueckermunde var en trevlig överraskning. Vi gick längst in i hamnen och hittade en vacker stad som tyvärr inte är med på sjökortet! Sorglig, för pga det så hittar inte så många in till stadskärnan. Vi gjorde som vanligt, tog en längre promenad och åt mat denna gång fisk på en liten båt som låg förtöjd bakom Capriole. Resten av kvällen låg jag i sittbrunnen med näsan i en bok och bara chillade. Man är ju så trött och go på kvällen.
22/6
Nu är vi i Polen officiellt! Det är första gången som någon av oss är där, spännande! Vi lämnade Ueckermunde vid 12 tiden nu på dagen för att gå till Swinemunde. Det är ca 30 nm dit så det blir en lagom lång tur. Vädret har varit som det syns på bilden grått och med lite regn i under förmiddagen, men det ser ut som det spricker upp. Termometern i sittbrunnen visar 26 grader men det är nog en glädjevisare! Det är idag midsommar i Sverige och förhoppningsvis så kan vi hitta lite jordgubbar och fisk ikväll, nubben avstår jag ifrån. Och just nu är vi i Polen!13.27 svensk tid och skål på den med en hittad Underberg sedan en annan semester som vi delade äktenskapligt.Vi kom fram 15.30 efter en bra tur till havs. Nu Glad midsommar alla!

23/6
Och nu regnar det som fan! Men det gör inget för dagen har varit underbart varm och solig. Jag har nog bränt mig lite :-)
Vi kommer att stanna här i Swinemunde några dagar bla för att det blir skitväder mot måndag- tisdag och för tvätt och städ. Det är ju helt otroligt billigt med mat och dryck här så fyra dagars segelpaus är helt ok. Vi har nu avverkat halva semestern och skulle som vanligt önska att det var dag ett!
24/6
Och nu kan jag berätta att det regnar som fan. Fronten drog in nu på eftermiddagen och kommer nog att hålla i sig ett par dagar. Så idag tog vi en sväng in till city för att äta lunch. Vi hittade en pizza som gjorde bra mat. Det fanns två storlekar att välja på och givetvis så tog vi varsin stor pizza, dom var undefär lika stora som Visingsö ! Det ända servitrisen hade att säga var – I told you it´s was big! med ett vackert leende. Nå väl, ner med resten i en karton och middagen är rädda resten av vecka. Resten av dagen har avlöpt halv-liggandes och hel-liggandes i sittbrunnen med att glo på svt play. Tack för att du finns när det regnar. I denna hamnen har dom ett öppet nätverk utan inloggningskoder och det är in fin servis. Jag har sparat 80kr per dag nu genom att slippa koppla upp telefonen + att det går riktigt fort med. Hamnavgiften ligger på 100 kr/dygn och det är billigt då även elen är inräknad i det. Jag hade en budget på 200-250 kr/dygnet på hela resan men vi har som mest betalat 200/dygnet och det var i Stralsund. Och där tog de hutlöst mycket för elen och dusch ca 100 kr/dynget för oss två så ca 300 kr/dygnet totalt. Vi kommer nog att skippa den hamnen i fortsättningen!
Smaklig spis!

onsdag 8 februari 2012

I see a full moon rising.....

Är det bara jag som lider av fullmånen? Jag som i vanliga fall sover som en klubbad oxe kan inte sova ordentligt när det är fullmåne. Ett tag så trodde jag att det var pga att mannen sov i sängen och tog för mycket plats, men icke sa nicke eftersom han inte är hemma de första dagarna i varje månadscykel. Någon skulle forska på detta problem för att ge svaret på varför många sover sämre vid denna period i månaden. Så undertiden tills någon ger svaret på gåten så nynnar jag vidare på denna sång och ylar mot månen.
Så ännu en gång fridens liljor, vandra i frid och gemenskap.

tisdag 31 januari 2012

Till alla fans.

Nytt år , nya friska tag, många segel att fylla med nya vindar som det ju bla kan sammanfattas av ett nytt år! Mitt nya år började med den kraftigaste bakfylla som jag haft i mannaminne (på riktigt) Jag vaknade av kluckande vågor och en stilla rörelse i skrovet på Märta och kände mig lycklig trotts The Hangover. Lyckan som jag kände var att inte ha ett jobb att gå till, faktiskt aldrig mer till bion, första dagen som arbetslös och jag hade själv bestämt mig för att avsluta den femåriga relation som vi hade haft! Så här sitter jag nu och en månad senare funderar på om jag är vid mina sinnens fulla bruk egentligen. För handen på hjärtat så är det inte så stimulerande att vara arbetslös en längre tid och speciellt inte i januari när det är så förbenat kallt och mörkt. Dagarna fylls mest av hundpromenader och matlagning, det är ju inte fy skam det heller men outvecklande för min hjärna. Om någon där ute har tips på tidsfördriv tid kurser så hör av er till mig, sedan kan jag sätta ihop en typ Earl lista att beta av med saker att göra (inte som hans "saker att ställa till rätta" lista)
Livet rullar på och solen kommer närmare jorden för varje dag som går. Idag skiner den och det är kall klar luft. Handen hjärtat ,det kunde vara värre eller hur?